PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR KABUPATEN TANAH TIDUNG

Musakkir Musakkir

Abstract


Abstract: This study was to determine the effect of instructional media and learning motivation toward mathematics learning outcomes. This research was conducted at the Primary School Sesayap Tana Tidung North Kalimantan province with a sample of 28 students of class IV were obtained using the technique of multi-stage random sampling. The method used is the experimental design of treatment by level 2 x 2 with the dependent variable consists of local wisdom-based media and media-based presentation, moderator variables consist of high motivation and low motivation as well as the independent variable is the result of learning mathematics. Collecting data using multiple-choice test instruments. Data analysis using descriptive and inferential statistics. Hypothesis testing is done by ANOVA two-lane after passing tests of normality and homogeneity. From the ANOVA calculation on the line between the two lanes of Learning Media (A) is known Fhitung> Ftabel (4.789> 4.260) so Ho rejected and declared there was significant difference in student learning outcomes were studied using local wisdom-based media with the use of media-based presentations. In line AxB interaction known Fhitung <F table (2.628 <4.260) so Ho accepted and declared there was no interaction effect of instructional media and learning motivation on student learning outcomes. Research results prove the use of local wisdom-based media gives better results than the use of media-based presentation of the results of fourth grade students learn math.

 

Keywords: Learning studying mathematics, learning media, local wisdom, motivation to learn

 

 

Abstrak: Penelitian ini untuk mengetahui pengaruh media pembelajaran dan motivasi belajar terhadap hasil belajar matematika. Penelitian ini dilaksanakan di SDN 001 Sesayap Kabupaten Tana Tidung Provinsi Kalimantan Utara dengan sampel penelitian sebanyak 28 siswa kelas IV yang diperoleh menggunakan teknik multi stage random sampling. Metode penelitian yang digunakan yaitu eksperimen desain treatment by level 2 x 2 dengan variabel terikat terdiri dari media berbasis kearifan lokal dan media berbasis presentasi, variabel moderator terdiri dari motivasi tinggi dan motivasi rendah serta variabel bebas yaitu hasil belajar matematika. Dari perhitungan ANAVA dua jalur pada baris antar Media Pembelajaran (A) diketahui fhitung > ftabel (4,789 > 4,260) dengan demikian Ho ditolak dan dinyatakan terdapat perbedaan signifikan hasil belajar siswa yang belajar menggunakan media berbasis kearifan lokal dengan yang menggunakan media berbasis presentasi. Pada baris interaksi AxB diketahui fhitung < ftabel (2,628 < 4,260) dengan demikian Ho diterima dan dinyatakan tidak terdapat pengaruh interaksi media pembelajaran dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa. Hasil penelitan membuktikan penggunaan media berbasis kearifan lokal memberikan hasil lebih baik daripada penggunaan media berbasis presentasi terhadap hasil belajar matematika siswa kelas IV.

Kata kunci: Hasil belajar matematika, Media pembelajaran, Kearifan lokal, Motivasi belajar


Full Text:

PDF

References


Ahmad Fauzan. 2004. Pembelajaran Topik Perkalian Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik. Jurnal Pendidikan. Padang: Universitas Negeri Padang.

Anderson, Lorin W. dan David R Krathwohl, ed. 2001. A Taxonomy for Learning Teaching and Assesing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Addision Wesley Longman, Inc

Astuti, Anggraeni & Leonard. 2012. Peran Kemampuan Komunikasi Matematika Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA. Jakarta: Keluarga Alumni Universditas Indraprasta PGRI. 2012.

Bloom, Benjamin S. 1979. Taxonomy of Educational Objectives: Book 1 Cognitive Domain. London: Longman Group.

Desita, Yuni. 2015. Pengaruh metode pembelajaran dan motivasi belajar terhadap hasil belajar matematika: studi eksperimen pada siswa kelas VI Sekolah dasar se-kota Nanga Bulik Kecamatan Bulik Kabupaten Lamandau Kalimantan Tengah. Jakarta, PPs UNJ.

Djamarah, Syaiful Bahri. 2011. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2011.

Duffy, Judy Lever dan Jean B. McDonald. 2011. Teaching and Learning with Technology. Boston: Pearson Education.

Ignas. Powerpoint 2013 untuk Presentasi Kreatif dengan Multimedia dan Animasi. 2014. Semarang, Andi.

Marfai, Muh Aris. 2013. Pengantar Etika Lingkungan dan Kearifan Lokal. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Nevid, S Jeffrey. Essentials of Psychology: Concepts and Applications. 2012. Canada: Wadsworth Cengage Learning.

Nuraeni, Henni G. dan Muhammad Alfan. 2012. Studi Budaya di Indonesia. Jakarta: Pustaka Setia.

Schunk, H. Dale; Paul R. Pintrich; dan Judith L. Meece. 2010. Motivation in Education: Theory, Research, and Application. United States of Amerika: Pearson Education.

Sukayati & Agus Suharjana. 2009. Pemanfaatan Alat Peraga Matematika dalam Pembelajaran di SD. Modul Matematika SD Program Bermutu Yogyakarta: P4TK.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


___________________________________________________________________________________________

Indexed By  :

                                         

 

 

Publisher ; Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta

 Lisensi Creative Commons

Jurnal Pendidikan Dasar is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.